Funkcie klinového remeňa a iných typov remeňov v aute 

Ak sa pozriete pod kapotu svojho auta, uvidíte tam všetky druhy remeňov. Hoci bežný človek môže poznať funkcie jedného alebo dvoch z týchto pásov vozidla, napríklad klinového remeňa, je len pochopiteľné, že mnohí ľudia nepoznajú ich presné funkcie. 

Jednou z vašich hlavných povinností ako majiteľa vozidla je preventívna údržba. Kľúčovou myšlienkou v tomto prípade je mať vždy prehľad o potrebách automatických opráv a servisu a preventívne riešiť problémy skôr, ako sa premenia na väčšie a vážnejšie problémy. 

Jedným z najdôležitejších aspektov preventívnej údržby je výmena remeňov vášho vozidla. Pokračujte v čítaní nižšie a dozviete sa viac o rôznych druhoch remeňov vozidla, ako aj o ich jedinečných účeloch a funkciách. 

Klinové remene sú automobilové remene začínajúce na kľukovom hriadeli a prechádzajúce cez komponenty vozidla vrátane čerpadla posilňovača riadenia, kompresora klimatizácie, vodného čerpadla a alternátora.

Klinové remene

Klinové remene sú automobilové remene začínajúce na kľukovom hriadeli a prechádzajúce cez komponenty vozidla vrátane čerpadla posilňovača riadenia, kompresora klimatizácie, vodného čerpadla a alternátora. 

Hlavným účelom klinového remeňa je poskytovať energiu každému z týchto komponentov. Klinové remene sa však často nachádzajú v starších modeloch vozidiel. Veľmi zriedkavo sa stáva, že klinové remene vypadnú z obvodu, a ak raz zlyhajú klinové remene, neznamená to, že zlyhajú aj ostatné remene. 

Rozvodový remeň

Rozvodové remene, nazývané aj Gilmerove remene a remene pohonu vačkového hriadeľa, sa používajú predovšetkým na pomoc pri otáčaní kľukového hriadeľa vačkovým hriadeľom podľa potreby. Pás z gumy synchronizuje s piestami otváranie a zatváranie ventilov motora.

Rozvodový remeň v moderných vozidlách má podobný účel a funkciu ako rozvodová reťaz používaná v minulých vozidlách. Keď dôjde k poruche rozvodového remeňa, nedôjde k rozsiahlemu poškodeniu piestov, čo v konečnom dôsledku zabezpečí, že motor nebude vyžadovať úplnú výmenu. 

Tieto rozvodové remene je často potrebné vymeniť po 90 000 km. Rozvodové remene však majú potenciál vydržať až 110 000 km alebo viac. Profesionálni mechanici vymenia rozvodový remeň a vodné čerpadlo súčasne, pretože tieto dva komponenty často zlyhajú takmer súčasne. Pravdou je, že je rozumné vymeniť vodné čerpadlo, aj keď je stále funkčné, v rovnakom čase, keď sa preruší rozvodový remeň, pretože skôr či neskôr pravdepodobne zlyhá. 

Hlavným účelom klinového remeňa je poskytovať energiu každému z týchto komponentov.

Hnací remeň

Dlhé hnacie remene sú tie, ktoré sa tiahnu cez všetky komponenty motora a poskytujú im potrebný výkon na ich fungovanie. Tieto hnacie remene zaberajú miesto už zastaraného klinového remeňa. 

Hnacie remene sú dnes štandardom vo všetkých vozidlách a ponúkajú energiu príslušenstvu motora. Keď sa tento kritický remeň uvoľní alebo poškodí, môže to potenciálne viesť k poruche komponentov v celom motore. Dobrou správou je, že výmena hnacieho remeňa je ľahká a jednoduchá. 

To, že si hnací remeň vyžaduje výmenu, zistíte hneď, ak je viditeľne poškodený, vydáva pískavý zvuk alebo keď začnú zlyhávať aj ostatné komponenty motora. 

Ventilátorové remene

Na napájanie chladiacich systémov je potrebný remeň. Niektoré motory používajú hadicové remene, iné remene ventilátorov. Ventilátorové remene zabezpečujú napájanie komponentov chladiaceho systému vozidla vrátane vodného čerpadla, ventilátora chladiča a klimatizácie.

Funkčné remene ventilátorov sú zodpovedné za pohon chladiacich systémov, pretože rozvádzajú chladiacu kvapalinu po celom motore vozidla a tiež chladia chladič. Bohužiaľ, ak remeň ventilátora nefunguje tak, ako má, nechladí motor správne, čo môže viesť k prehriatiu a následným nákladným opravám. Preto je pri bežných kontrolách dôležité starostlivo analyzovať remeň ventilátora.

Alternátorové remene

Motory, v ktorých hadovitý remeň nenapája alternátor, sa namiesto toho spoliehajú na remeň alternátora. Alternátorové remene sú zmenšené remene, ktoré poháňajú výhradne alternátor. 

Je tiež možné, že remeň alternátora je zodpovedný za napájanie čerpadla riadenia, ak bol motor navrhnutý pre túto formu usporiadania. 

Dôležité je, že batéria vozidla nezostane úplne nabitá, iba ak bol remeň alternátora správne nainštalovaný a funguje tak, ako je na to určený. 

Je hnací remeň rovnaký ako hadovitý remeň?

Áno, hnací remeň sa často nazýva aj hadovitý remeň. Hadovité alebo hnacie remene slúžia na hlavný účel prenosu energie na časti v okolí motora vrátane kompresora klimatizácie, alternátora a vodného čerpadla. 

Po zapnutí motora vozidla sa zapne aj hadovitý alebo hnací remeň, ktorý takmer okamžite prenáša výkon na uvedené časti. Skúsení mechanici potvrdia, že hadovitý remeň sa kedysi nazýval hnací remeň alebo klinový remeň. 

Ak sa pozriete pod kapotu svojho auta, uvidíte tam všetky druhy remeňov.

Kedy je potrebné vymeniť remene vášho vozidla

Neexistuje žiadne pevné pravidlo, pokiaľ ide o čas, kedy by ste mali vymeniť remene vo vašom vozidle. Môže sa to líšiť v závislosti od podmienok jazdy a vášho vozidla. 

Všeobecným pravidlom je, že rozvodový remeň v novších vozidlách často vydrží približne 100 000 km, pričom hadí remeň vydrží 90 000 až 100 000 km. 

Odporúča sa však pravidelne kontrolovať motor a riadiť sa radami technika, kedy tieto remene vymeniť. 

Existujú aj niektoré bežné červené vlajky, na ktoré by ste si mali dávať pozor, aby ste vedeli, či sa blíži porucha remeňa. Medzi najbežnejšie varovné signály zlyhávajúceho remeňa patria tieto:

  • Prehrievanie motora
  • Porucha posilňovača riadenia alebo klimatizácie
  • Piskľavé zvuky z prednej časti vozidla
  • Viditeľné opotrebovanie alebo praskliny na pásoch  

Teraz, keď viete viac o klinovom remeni a ďalších remeňoch vo vašom vozidle, môžete sa o svoje vozidlo lepšie starať a riešiť problémy skôr, ako sa zhoršia. 

Príspevky z rovnakej kategórie: